woensdag 10 oktober 2012

Bij Nijntje op Zolder 2

Het Centraal Museum heeft me uitgenodigd in 2013 een tentoonstelling te maken op de eerste etage van het Dick Bruna Huis. Na Nijntje in de Mode en Een nieuw huis voor Nijntje van Tejo Remy en René Veldhuizen nu aan mij de beurt om mijn licht op dit konijntje te laten schijnen...vanuit mijn eigen werk...Ik vind het een eer en een uitdaging
Ik zal u regelmatig van mijn vorderingen op de hoogte brengen.

En dan zie je opeens overal Nijntjes...
hier bij mij op straat zelfs

(Als u op de plaatjes klikt verschijnen ze groot)

Al snel bedenk ik dat er met dat lieve konijntje verder 'beeldend' niet zo heel veel te doen valt. Ze is zo'n icoon van onschuld, daar moet je als kunstenaar afblijven.  In eerste instantie schieten me allerlei andere konijnen te binnen die mij meer aanspreken om mee aan de slag te gaan. Alice's White Rabbit, Bugs Bunny, Broer Konijn... allemaal een beetje ondeugend, en eigenlijk ook allemaal familie wan Nijntje. Op zolder van het Bruna Huis; daar is vast wel iets van die familie te vinden... Stel je voor: een beetje geheimzinnige zolder, schaars verlicht, ouwe tapijten op de vloer, half openstaande kasten, daar   wordt natuurlijk e.e.a. bewaard ...

                                
Eerste idee schetsen voor het concept "Bij Nijntje op Zolder"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten